|
SIEROSŁAWICE Inwestycja
2006 r: obejmuje wykonanie instalacji poboru ciepła z gruntu, instalacji pompy ciepła oraz instalacji odbioru ciepła w obiekcie szkoły zarówno w zakresie c.o. jak również w zakresie ciepłej wody. -
I etap zadania -
II etap zadania Fragmenty
pracy konkursowej - III miejsce Inwestycja
2003 r.
Instalacja składa się z kolektorów słonecznych i pomp ciepła. Układ solarny zbudowany jest z osiemnastu kolektorów i dwóch modułów transportu energii słonecznej do ogrzewania ciepłej wody użytkowej. Pompa – odwrotnie: czerpie energię z wodnych ujęć głębinowych, podnosi temperaturę wody i oddaje energię poprzez wymienniki, do instalacji grzewczej. Dalej energia jest przekazywana – według potrzeb – do różnych odbiorników ciepła. Przez cały rok w cieplną wodę zaopatrywane są krany w łazienkach i sanitariach. Słońce potrafi nagrzać wodę nawet do temperatury 90 stopni C. Aby temperatura wody nie była za wysoka, konstruktorzy instalacji zastosowali zawory mieszające ciepłą wodę użytkową z zimną. Tak więc woda, która płynie w kranach, ma temperaturę około 40 stopni C. W czasie pochmurnych i zimowych dni, kiedy kolektory słoneczne od odbierają mniej energii, do pomocy włącza się pompa ciepła. Czerpie ona energię wody przepływającej między dwoma studniami głębinowym, dzięki temu podnosi temperaturę wody użytkowej i oddaje energię do instalacji grzewczej. Na sali nie ma kaloryferów, a ciepłe powietrze jest wtłaczane przez otwory w suficie. W ciągu trzech lat instalacja działała bez zastrzeżeń – mówi Jan Chojka. Temperatura w sali umożliwia prowadzenie zajęć w optymalnej temperaturze, nawet przy silnym mrozie. Cały czas dostępna jest ciepła woda użytkowa korzystający z sali mogą po zajęciach wziąć kąpiel lub choćby umyć ręce... Instalacja solarna jest całkowicie zautomatyzowana, nie wymaga ręcznej obsługi. Wystarczy codziennie rzucić okiem na aparaturę, odczytać wskazania termometrów, manometrów, sprawdzić wyświetlacze, szczelność urządzeń – pozostałe czynności wykonuje komputer. Zalecane jest czyszczenie raz w miesiącu filtrów, a raz na trzy miesiące odpowietrzenie układu. W przypadku dużego zapotrzebowania na energię cieplną, okresowo włącza się automatycznie grzałka elektryczna. Dzieje się tak przez krótki okres dwóch – trzech tygodni w ciągu roku. Wójt gminy Nowe Brzesko pan Jan Chojka uważa, że nowatorskie rozwiązania w Sierosławicach znajdą naśladowców. Szkołę i salę gimnastyczną o wymiarach 27x13 metrów wraz za zapleczem socjalnym ogrzewają naturalne źródła ciepła, które – skoro pochodzą ”od natury” – nie mogą być dla niej balastem. System eliminuje węgiel, olej – a więc i uciążliwe zanieczyszczenia w postaci pyłów, sadz i popiołów. Proces ogrzewania jest w pełni zautomatyzowany, urządzenia pracują bez awarii. Rola obsługi sprowadza się do bieżącej kontroli. Jedyny mankament przedsięwzięcia to koszty samej instalacji – mówi Jan Chojka. Jednak oczywistym jest, że zastosowanie instalacja solarna przynosi w efekcie konkretne oszczędności. Kolektory zawsze bez względu na porę roku czy zachmurzenie odbierają energie słońca, a dogrzanie jest tańsze. Zużywa się mniej prądu niż w tradycyjnym systemie grzania wody. To nowatorskie rozwiązanie oglądało już wielu gości z ościennych i dalszych gmin.
|
|||||||
|
Publikacja
powstała w ramach projektu "Zielona edukacja w małopolskich szkołach"
Więcej informacji o projekcie na stronie:
http://www.zielonaedukacja.eco.pl